Budowa układu hamulcowego

Stan techniczny pojazdu, którym się poruszamy, jest niezwykle ważny. Samochód, można porównać do człowieka – podobnie jak on ma wiele układów, o które trzeba dbać. Jeśli nie będziemy tego robić, samochód nie tylko zacznie się psuć, ale może spowodować bardzo duże niebezpieczeństwo dla naszego życia oraz zdrowia. Jednym z najważniejszych w samochodzie jest układ hamulcowy, to on pozwala nam zahamować i zatrzymać pojazd. Układ ten zawsze powinien być sprawny!

Cierne układy hamulcowe, należą do najczęściej stosowanych. Wśród tej grupy znajdują się hamulce tarczowe oraz bębnowe. Różnice w ich budowie są znaczne, jednakże działanie takie same. Ich głównym zadaniem jest wytworzenie siły tarcia, która ma skutecznie przeciwdziałać na rozpędzony pojazd. W efekcie, działanie takie prowadzi do zatrzymania np. samochodu.

Elementy układu hamulcowego

źródło: pinterest,.com
źródło: pinterest,.com

W skład układu hamulcowego wchodzi kilka bardzo ważnych elementów. Aby układ był w pełni sprawny i gwarantował nam bezpieczeństwo, wszystkie jego komponenty muszą być sprawne. Zaliczamy do nich klocki i tarcze hamulcowe, zaciski, sieci obwodowe, w których znajduje się płyn hamulcowy, korektor rozkładu siły hamowania, pompa hamulcowa, a także pedał hamulca.

W jaki sposób odbywa się hamowanie? Aby rozpocząć hamowanie, kierowca musi nacisnąć pedał hamulca, co skutkuje doprowadzeniem płynu hamulcowego do tłoczków, które umiejscowione są przy cylindrach hamulców kół. Tłoczki te z kolei dociskają klocki hamulcowe do tarczy powodując hamowanie i w konsekwencji zatrzymanie się pojazdu. Kiedy kierowca puszcza pedał hamulca, płyn wraca do pompy, a tłoczek na swoje miejsce.

Układ hamulcowy składa się z dwóch obwodów; jeden z nich obejmuje przednie lewe koło, a także tylne prawe, drugi z kolei przednie prawe i tylne lewe. Jest to bardzo ważne, ponieważ w razie awarii jednego, wciąż działa obwód drugi. W układzie wielka rolę odgrywa pompa hamulcowa, która posiada dwie odrębne sekcje dla wspomnianych wyżej obwodów. Obok pompy zlokalizowany jest zbiornik z płynem hamulcowym. Bardzo ważne jest to, aby w układzie nie było powietrza. Dlatego, należy przywiązywać bardzo dużą wagę do odpowiedniego odpowietrzania układu podczas wymiany klocków hamulcowych czy też płynu.

Możliwe usterki, które mogą się przytrafić

Najczęstsze kłopoty dotyczą przewodów, tłoczków oraz tarcz, jeśli mamy do czynienia z układem tarczowym. Przewody po pewnym czasie użytkowania parcieją lub rdzewieją. Niedopilnowanie przewodów może skutkować bardzo niebezpiecznym wyciekiem płynu z układu. Tłoczki z kolei mogą się zatrzeć, co spowoduje niedokładne przyleganie klocka do tarczy, a konsekwencji – słabe hamowanie. Niekiedy tarcze mogą powyginać się. Dzieje się tak np. w czasie hamowanie w kałuży, kiedy bardzo rozgrzane tarcze zostają szybko schłodzone.

Jak dbać o układ hamulcowy?

Aby układ hamulcowy niczym nas nie zaskoczył, musimy go często sprawdzać. Ważna jest nie tylko ilość płynu hamulcowego, ale także grubość klocków hamulcowych. Jeżeli grubość ta spada poniżej 5 mm, konieczna staje się ich wymiana. Jeżeli klocki nie zostaną wymienione, może okazać się, że szybko uszkodzona zostanie tarcza, a jej wymiana to już niemały koszt.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *