Jak dbać o dobrą kondycję skrzyni biegów?

źródło: pinterest.com
źródło: pinterest.com

Skrzynie biegów są zasadniczo prostymi, samodzielnymi urządzeniami mechanicznymi, które umożliwiają przesyłanie mocy z wału wejściowego do wału wyjściowego z różnymi prędkościami przez zazębienie różnych przekładni utrzymywanych na każdym wale. Przekładnie i wały są podparte na łożyskach znajdujących się w zamkniętym „pudełku”, które służy również jako zbiornik oleju smarowego. Wymiary skrzyni biegów mogą wahać się od wielkości dłoni do wielkości pomieszczenia i z nielicznymi wyjątkami, są smarowane olejem.

W zależności od stylu i wielkości, skrzynie biegów wykorzystują szereg metod przenoszenia smaru na przekładnie i łożyska, najbardziej popularne:

  • Smarowanie rozprysków – jest to najbardziej powszechna metoda smarowania skrzyni biegów. Wymaga wypełnienia zbiornika częściowo olejem smarowym w celu zapewnienia częściowego pokrycia wszystkich niższych narzędzi do układania. Przy prędkościach, te koła zębate wykorzystują napięcie powierzchniowe na zębach i przenoszą do innych kół zębatych i łożysk poprzez „zazębienie” i „rozpryskując ” smar we wszystkich kierunkach w zamkniętym zbiorniku.

  • Smarowanie ciśnieniem – ta metoda smarowania jest zazwyczaj stosowana w zespołach przekładni średniej i dużej wielkości. Wykorzystuje pompę zębatą, zazwyczaj umieszczoną wewnątrz skrzyni biegów. Pompa pobiera smar przez ekran filtra filtracyjnego i pompuje go pod ciśnieniem przez wewnętrzny system dostarczania rurociągów do łożysk i kół zębatych, które trudno byłoby obsługiwać przy użyciu tradycyjnego smarowania. Wewnątrz systemu stosuje się wymienny lub zmywalny filtr i zawór nadmiarowy, aby dodatkowo chronić powierzchnie zużycia przekładni przed szkodliwymi cząstkami.

  • Rozpylone smarowanie – ta metoda smarowania jest zwykle zarezerwowana dla największych skrzyń biegów. Obejmuje pompę łopatkową, która pobiera środek smarny ze zbiornika – powodując rozpylenie w mgły. Ta nasyca wszystkie elementy mechaniczne w zamkniętej skrzyni biegów.

We wszystkich przypadkach olej do skrzyni biegów zapewnia ochronę przed zużyciem powierzchni, ochronę przed korozją powierzchni metalowych i chłodzenie wewnętrznych skrzyń biegów. Nic dziwnego, że właściwy wybór środka smarującego jest niezbędny do jego długowieczności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *