Jak dbać o dobrą kondycję skrzyni biegów?

źródło: pinterest.com
źródło: pinterest.com

Skrzynie biegów są zasadniczo prostymi, samodzielnymi urządzeniami mechanicznymi, które umożliwiają przesyłanie mocy z wału wejściowego do wału wyjściowego z różnymi prędkościami przez zazębienie różnych przekładni utrzymywanych na każdym wale. Przekładnie i wały są podparte na łożyskach znajdujących się w zamkniętym „pudełku”, które służy również jako zbiornik oleju smarowego. Wymiary skrzyni biegów mogą wahać się od wielkości dłoni do wielkości pomieszczenia i z nielicznymi wyjątkami, są smarowane olejem.

W zależności od stylu i wielkości, skrzynie biegów wykorzystują szereg metod przenoszenia smaru na przekładnie i łożyska, najbardziej popularne:

  • Smarowanie rozprysków – jest to najbardziej powszechna metoda smarowania skrzyni biegów. Wymaga wypełnienia zbiornika częściowo olejem smarowym w celu zapewnienia częściowego pokrycia wszystkich niższych narzędzi do układania. Przy prędkościach, te koła zębate wykorzystują napięcie powierzchniowe na zębach i przenoszą do innych kół zębatych i łożysk poprzez „zazębienie” i „rozpryskując ” smar we wszystkich kierunkach w zamkniętym zbiorniku.

  • Smarowanie ciśnieniem – ta metoda smarowania jest zazwyczaj stosowana w zespołach przekładni średniej i dużej wielkości. Wykorzystuje pompę zębatą, zazwyczaj umieszczoną wewnątrz skrzyni biegów. Pompa pobiera smar przez ekran filtra filtracyjnego i pompuje go pod ciśnieniem przez wewnętrzny system dostarczania rurociągów do łożysk i kół zębatych, które trudno byłoby obsługiwać przy użyciu tradycyjnego smarowania. Wewnątrz systemu stosuje się wymienny lub zmywalny filtr i zawór nadmiarowy, aby dodatkowo chronić powierzchnie zużycia przekładni przed szkodliwymi cząstkami.

  • Rozpylone smarowanie – ta metoda smarowania jest zwykle zarezerwowana dla największych skrzyń biegów. Obejmuje pompę łopatkową, która pobiera środek smarny ze zbiornika – powodując rozpylenie w mgły. Ta nasyca wszystkie elementy mechaniczne w zamkniętej skrzyni biegów.

We wszystkich przypadkach olej do skrzyni biegów zapewnia ochronę przed zużyciem powierzchni, ochronę przed korozją powierzchni metalowych i chłodzenie wewnętrznych skrzyń biegów. Nic dziwnego, że właściwy wybór środka smarującego jest niezbędny do jego długowieczności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *