Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych układów w naszym samochodzie. To on pozwala nam na bezpieczną jazdę i daje nam pewność, że nawet w bardzo trudnych sytuacjach, zdążymy wyhamować na czas. Jednakże, brak zainteresowania stanem technicznym naszego samochodu może doprowadzić, w najlepszym przypadku, do jego awarii, ale też do groźnych wypadków, a nawet utraty życia.
Budowa układu hamulcowego nie jest skomplikowana, jednak każdy jego element jest niezwykle ważny i musi być w pełni sprawny. Do tych elementów zalicza się klocki, tarcze, zaciski, sieci obwodowe, korektor rozkładu siły hamowania, pedał hamulca oraz pompa hamulcowa. W sieci obwodowej znajduje się niezwykle ważny dla całego układu płyn hamulcowy. Niestety, bardzo często zapominamy o jego wymianie, co może mieć w niektórych sytuacjach tragiczne skutki. Aby zrozumieć, jak ważna jest wymiana płynu, koniecznie należy zapoznać się z działaniem układu hamulcowego.
Proces hamowania i rola płynu hamulcowego

Proces hamowania polega na naciśnięciu pedała gazu, co powoduje, że w układzie powstaje ciśnienie płynu hamulcowego, które oddziałuje na tłoczki. Te z kolei dociskają klocki hamulcowe do tarczy powodując hamowanie. Rola płynu hamulcowego jest więc duża – bez niego nie mogłoby dojść do zahamowania samochodu.
Dlaczego zapominamy o wymianie płynu hamulcowego? Cóż, powodem jest wyłącznie bezmyślność oraz brak odpowiedzialności. Wielu kierowców wychodzi z założenia, że do póki nic złego się nie dzieje, a nasz samochód jeździ i hamulce działają, to nie trzeba nic robić. Oczywiście jest to duży błąd – hamulce mogą przestać działać w najmniej oczekiwanym momencie – warto o tym pamiętać! Jednym z przykładów może być wyciek cieczy, który powoduje brak ciśnienia, co z kolei przekłada się na zupełny brak reakcji hamowania.
Wymiana płynu hamulcowego i kontrola układu są ważne, ponieważ:
-
O jakości hamowania decyduje sprawność każdego komponentu układu.
-
Zużycie klocków hamulcowych powoduje większe wysunięcie tłoczków, a więc większe zużycie płynu hamulcowego.
-
Płyn hamulcowy jest bardzo higroskopijny, co oznacza, że będąc nawet w zamkniętym układzie, wchłania wilgoć z otoczenia. Im więcej wody w płynie, tym jest on podatny na niższa temperaturę wrzenia – jeśli płyn się zagotuje i pojawią się pęcherzyki gazu, zmienia się ciśnienie, a skuteczność hamulca spada niemal do zera.
-
Uszkodzenia, przetarcia, parcenie i rdzewienie przewodów hamulcowych prowadzi do wycieku płynu.
Warto, a nawet trzeba, raz na jakiś czas sprawdzić jakość podzespołów układu hamulcowego. Należy zrobić to dokładnie, mając na uwadze życie i zdrowie naszych bliskich, którzy z nami często podróżują oraz nas samych. Jeżeli sami nie jesteśmy w stanie dokładnie ocenić jakości podzespołów i ich stanu, koniecznie powinniśmy się zgłosić do fachowca, który nam pomoże, do zaprzyjaźnionego mechanika, lub autoryzowanego serwisu. Odpowiedzialny kierowca zna swój samochód i nie stwarza zagrożenia sobie oraz innym uczestnikom ruchu drogowego.